The “Soil” approach as a contribution (and criticism) to Education in Natural Sciences

Authors

Keywords:

Soil Science, Rural Education, Physics Pedology, Chemistry, Curricular content

Abstract

Abstract: Soil is a fundamental component of the terrestrial ecosystem because it is the medium used by plants for their growth and distribution. Additionally, they are suppliers of ecosystem services for the planet. The dissemination of information about soil is essential for its preservation and conservation. The motivation for this study was to consider the possibility of using soil in curricular content in the teaching of Natural Sciences, focusing on characteristics of the landscape of the Pampa biome. Therefore, the aim were: i) to investigate the attributes of different soils in a toposequence in the Pampa Biome and to identify connections and environmental functionalities of these natural bodies and; ii) correlate information of pedogenetic attributes with possible curricular content occurrence of soils in the landscape of the Biome. From the realization of this work it was possible to verify that the vast majority of curricular contents in the Teaching of Natural Sciences are related to the form commonly used in the Study of Soils, especially in the taxonomic, functional and productive aspects of pedogenetic bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Hanke, Federal University of Pampa (UNIPAMPA)

PhD in Soil Science. Professor at the Federal University of Pampa – UNIPAMPA. Email: hankesolos@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9546-8527.

Diego Carneiro dos Santos, Federal University of Pampa (UNIPAMPA)

Bachelor degree in Rural Education from the Federal University of Pampa – UNIPAMPA. Email: diegodossantos@gmail.com.

Shirley Grazieli da Silva Nascimento, Federal University of Pampa (UNIPAMPA)

PhD in Family Agricultural Production Systems. Professor at Federal University of Pampa – UNIPAMPA. Email: natal.shy@gmail.com. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6888-9967.

Mariana Rockenbach de Ávila, Brazilian Agricultural Research Corporation (EMBRAPA)

PhD in Animal Science. Collaborating researcher at Embrapa Temperate Climate. E-mail: mariana.avila@colaborador.embrapa.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6278-7513.

References

ABBOTT, L.; et al. Introducing the concept of soil biological fertility to land managers: a soil biology education program. In: World Congress of Soil Science, 17, Thailand, 2002.

BAYER, C.; MIELNICZUK, J. Dinâmica e função da matéria orgânica. In: SANTOS, G. A. et al (Ed.). Fundamentos da matéria orgânica do solo: ecossistemas tropicais e subtropicais. 2. ed. Porto Alegre: Metrópole, 2008. p.7-18.

BADRINATH, M. S.; CHIKKARAMAPPA, T.; JAYAPRAKASH, S. M. Karnataka Soil Reference Information Centre (KASRIC): A novel center for soil science education in India. In: World Congress of Soil Science, 17, Thailand, 2002.

BÔAS, R. C. V.; FERNANDES JUNIOR, A. N.; SOUZA MOREIRA, F. M. Microbiologia do solo em curso de formação continuada de professores de Biologia do Ensino Médio. Revista Ciências & Ideias. v. 5, n. 1, p. 51-66, 2014.

CORINGA, E, A, O. et al. Atributos de solos hidromórficos no Pantanal Norte Matogrossense. Acta Amazônica. v. 42, n. 1, p. 19-28, 2012.

EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA. Manual de métodos de análise de solo. 2 ed. Rio de Janeiro: Centro Nacional de Pesquisa de Solos, 1997.

EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA. Sistema brasileiro de classificação de solos. 5 ed. Brasília: Embrapa produção de informação, 2018. 436 p.

GUIMARÃES, H. M. A. et al. Educação ambiental - nossos solos, nossas vidas: o tema solo nos livros didáticos de ciência das escolas públicas do município de Porto Nacional – TO. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, n. 45, 2013.

HANKE, D.; DICK, D. P. Aggregate stability in soil with humic and histic horizons in a toposequence under Araucaria forest. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 41, n. 2, p. 1-18, 2017.

HANKE, D.; DICK, D. P. Organic matter stocks and the interactions of humic substances with metals in Araucaria moist forest soil with humic and histic horizons. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 41, n. 2, p. 1-20, 2017.

HANKE, D.; DICK, D. P. Estoque de carbono e mecanismos de estabilização da matéria orgânica do solo: uma revisão. Revista Científica Agropampa, v. 2, p. 171-190, 2019.

IPCC. INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Climate change 2001: The scientific basis. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

KUINCHTNER, A.; BURIOL, G. A. Clima do Estado do Rio Grande do Sul segundo a classificação climática de Köppen e Thornthwaite. Disciplinarum Scientia, v. 2, p. 171-182, 2001.

LIMA, V. C. et al. Projeto solo na escola: o solo como elemento integrador do ambiente no ensino fundamental e médio. Expressa Extensão, Pelotas, v. 7, n. especial, 2002a.

LIMA, M. R. O solo no ensino fundamental: Situação e proposições. Curitiba, Universidade Federal do Paraná, 2002b.

LIMA, M. R. et al. Popularização do conhecimento pedagógico: a experiência do projeto de extensão universitária Solo na Escola/UFPR. Boletim Informativo da Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, Viçosa, v. 33, p. 24-27, 2008.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Orientações curriculares para o ensino médio – Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, v. 2, 2006.

RABAH, L.; DOSSO, M.; RUELLAN, A. Soil education and public awareness: An international SOS2 campaign. In: World Congress of Soil Science, 17, Thailand, 2002. Abstracts. Bangkok, IUSS, 2002.

SANTOS, D. et al. Estoques de C e N em solos sob campo nativo de uma topossequência no bioma Pampa. Revista dos Anais do Congresso Brasileiro de Zootecnia, v. 1, p. 1-5, 2018.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DO RIO GRANDE DO SUL. Referencial Curricular Gaúcho: Ciências da Natureza. Porto Alegre, Secretária de Estado de Educação – Departamento Pedagógico, v. 1, 2018.

SCHEER, M. B.; CURCIO, G. R.; RODERJAN, C. V. Funcionalidades ambientais de solos altomontanos da Serra da Igreja, Paraná. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 35, n. 2, p. 1113-1126, 2011.

Published

2023-12-31

How to Cite

HANKE, Daniel; DOS SANTOS, Diego Carneiro; DA SILVA NASCIMENTO, Shirley Grazieli; ÁVILA, Mariana Rockenbach de. The “Soil” approach as a contribution (and criticism) to Education in Natural Sciences. Electronic Journal Digital Skills for Family Farming, Tupã, São Paulo, Brasil, v. 9, n. 2, p. 75–100, 2023. Disponível em: https://owl.tupa.unesp.br/recodaf/index.php/recodaf/article/view/173. Acesso em: 21 may. 2024.